2011. szeptember 16., péntek

Kánya-hegyi füstkvarc, hegyikristály és bársonyos ametiszt tisztítása


Gyűjtés után mindig betartom azt, hogy megnézzem mi is került a zsákomba. Nagyiéknál mindig leülök és kefe-kefe, és már megy is a subitzkolás.Egyedül Ausztriában nem tettem meg, még a mai napig is van ebből olyan kő amit még nem tudtam megtisztítani.
Gránát csillámpalában/ Ötztal
Tehát mindig a gyűjtés után tisztítás, természetesen a kezdeti ásványkodás és tisztítás is megtorolta tudatlanságomat. Nagybörzsönyben találtam egy iszonyat követ volt azon pirit, szfalerit, szép fehér átlátszóan fehér szabályos négyzet, meg még sok más. Maga a kőzet 2kg-nál is nehezebb volt. Beazonosításra egyszer elvittem a vasút történetiben lévő ásvány kiállításra, na ott mondták azt amit fentebb leírtam+ azt, hogy régebben ezekért a kövekért bányásztak ezen a környéken.No ezt a követ tudatlanul vízzel mostam le, talán még savaztam is, no ezt aztán tényleg nem kellett volna. A gyönyörű kőben lévő kis kocka egyből elkezdett pezsegni, hopsz egyből ki a löttyiből, de már késő volt.....Maga a kő eleve olyan érceket tartalmazott amik szeretnek lebomlani, tehát én csak rásegítettem.
Ez lett belőle, és már ketté is törtem.
Ezek után óvatosan a kövekkel.
A Zempléni kövekkel ilyen nem történhet, mert itt a kvarc az úr. A legelső itteni kövem az ametiszt volt, hát őt aztán szinte lehetetlen megtisztítani, a mai napig.

És ez még nagyjából tiszta ametiszt, de ott van a zavaró bevonat.
Ezt a bevonat se sósav (csak kifehéredik a csúf barnaság) se foszforsav le nem hozta, volt amikor királyvízzel is próbálkoztam, egy szigorúan titkos tanácsot követve, de így utólag túl kevés ideig hagytam benne az ametiszteket. Nemrég oxálsavat próbáltam ki, egy méhészeti oldalon találtam meg, amit nagyon magas savszázalékra be lehet állítani. Itt a kő savazás után.
Oxálsavazás(4nap) utáni ametiszt


A Kánya hegyen gyűjtött füstkvarcokat nem védi ilyen konok réteg, itt látványosabb lépéseket lehet látni. Csak egy baj van ezek egy kicsit ütött kopottak.
előtte

 Most csak egy két kép szöveg nélkül.
Füstkvarc a Kányahegyről

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése