2012. június 24., vasárnap

Hogyan lehet aranyat találni.....

Körmendy Regina most is jó feladatot adott nekünk:)
A Geomániát nézve , szembe ötlött egy kép ami ismét egy kis házi feladat elé állíthatja az amúgy lelkes ásványbarátok hadseregét.
A kép, egy Nagybörzsönyi lebomlott ásványból kinyert  aranyat és természetesen a nagyobb menyiségű salakot mutatja.
Na itt a feladat.
Mivel hajdanán az első Nagybörzsönyi utamról csak egy darab, de az igen szépecske ásvány volt, tértem haza, meg kellet keresgélnem hova is szórtam azt a fránya 2kg-os tömör érc darabot.
Mint már Regina is mondta, sajnos Nagybörzsönyi gyűjtemény nem nagyon létezik, mert folyamatosan bomlanak szét az ott talált kövek. Én is csak kint tároltam a rekettyésben ezt a darabot.

Erről a darab kőröl szeretnék itt írni.
amikor megtaláltam az út mellett, az Altárótól jó 1 km-re feljebb, akkor még csodaszép ezüstösen csillogó, nagyon nehéz "dögnek" örvendtem. Igen ám de az első időkben nem igazán tudtam mit hogyan kell tisztítani, ezért ezt is szépen lemostam:(, na ezután lett ilyen rút a picinyem.
Egyszer még a fénykorában elvittem az egyik ásványbörzére, hogy ott egy hozzáértővel nézettesem meg mégis csak mit melengetek a szívem alatt. Találomra odamentem egy láthatóan sok saját gyűjtésű kövek mellett álló bácsikához és őt kértem meg e célból. Na a kezdő ásványbarát fülemnek jöttek a nevek: markazit, szfalerit, galenit meg még én meg nem mondom micsoda sok-sok ásványnév.
Ő is felvilágosított, hogy hajdanán ilyesmikért bányásztak arrafelé.
Tehát elővettem, már ami maradt belőle és nagyító alá vettem a szétmállott darabokat.
Ez lett a büszkeségemből, hát az elején olyan nehéz volt aszt hittem én találtam meg a legnagyobb leletet a környéken, na ez lett belőle.
Szakács révén az érett fokhagyma illat ehhez képest smafu, 
Nézzük csak meg közelebbről ezeket a darabokat, és még több ásvány név jön elő mint a fenn említettek.
van ebben kalcit is arzénopirit meg még sok más is.


Galenit kristályok szép táblásan sorakoznak
Aranyló kalkopirit
a jobb oldalon sziderites üreg
Kalkopirites hintés
és még mindig csak arról az egy "dögről" beszélünk


És jöjjenek a részletek, makró fotók, természetesen nem Tóth László színvonalon, és nem Mesics Gábor féle szak komentárral, de nézzük.
Azért a Geomániáról puskázok, csak így se tudtam egy kettőt beazonosítani.

Galenit kristály?(Gábort gondolom kiveri a víz)

Pirit sziderit kristályok társaságában
itt már vakarom a fejemet, pirit az biztos, a többit azt egy szakács úgy se tudhatja.
van ebből több is
galenit kristályok szép csatasorban?
egy pirit ér
na ez volt az egyetlen amire azt hittem, na meg van az első aranyam, bolondok aranya:)
sziderit kristályok között talán galenit. Elnézést Gábor:)


ez végképp feladta a leckét, zöldesen irrizáló valami.
úgy örültem hogy látszódik valami a képen, hát kattintottam sokat(most meg nagyra becsült Tóth Lászlót veri a víz)
a piritre is vonatkozik






A legvégén egy nagy tálca homok maradt belőle.
A nagyobb darabokat kivettem , majd én is forró vízzel átmostam a homokot, és az amúgy is elsajátított aranymosó technikával:
http://asvanyoknyomaban.blogspot.hu/2011/06/aranymosas-es-egyebb-nyalanksagok.html

Természetesen e remek technika is kevés, ha az adott "dögben" egész napi munka árán sincs egy fikarsznyi Arany se , de legalább megcsináltuk a házi feladatot.
A kiszárított homokot még sósav, Nátrium Dithinoit oldattal és szódával kezeltem.
4 nap múlva megnézem mi lesz belőle.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése