2011. május 18., szerda

Mézopálok Zemplénből


Amit megfigyeltem, ezek az opálok ha perlites alapkőzeten vannak nagyon vesztik a nedvességüket és kezdenek töredezni, míg a különállóak nagyon sokáig egyben maradnak.

Óriás mézopál, perlites anyakőzeten
Ennek a kőnek az a története, hogy mikor hozzám került akkor nézegettem, forgattam és az alján egy kis foltocskát láttam ami a fényre forgatva csodaszép szivárvány színekben csillog, talán 1mm-es nemesopál pöttyöcskét találtam rajta.



érdekesek a különböző színű opálok találkozása egy kőzeten, a baloldali szinte fehér és halvány sárga, a kép felsőrészén pedig a feketébe menő mézopál.







Ezek a kövek egyszerűen még a helybéli embereket se hagyják hidegen, itt a Hegyközben az embereknek a kövek csak kövek, annyira sok és széles ásványpaletta van a környéken, hogy nekik ez különösebb értékeket a mindennapjaikban nem jelent.Megállnak egy pillanatra ha egy érdekesebbet találnak de csak botjukkal megbökdösik, mint a kocsma melletti árokba borult részeg embert, hogy él-e még, de lehajolni már nem éri meg nekik, az csak egy kő. Kő meg van bőven ezen a környéken.
  Hallottam egy bányászról aki minden nap amikor véget ért a műszakja, egy darab követ mindig hazahozott a bányából, a többiek nevetve kérdezték tőle , mit kezdesz te ezzel az egy kővel?
Ez az akkor még fiatalember az évek során egy házra való műszakot nyomott le a bányában, csupa saját kiválasztású egyedi kövekkel. Íme az ellen példa, hogy azért van egykét ember aki igenis értékeli a köveket. Aki nem hiszi járjon utána ez a ház Hollóházán áll, kérdezze a helybélieket.Egyébként a hegyközi házak túlnyomó része nem téglákból , vagy vályogból épült, hanem a hegyekből gyűjtött kövekből.
 Ez a kis bevezető azért volt fontos, hogy megértsék a Telkibányai mézopál már régebben is érdemes volt a helybélieknek arra, hogy lehajoljanak érte. Ósva-patak völgye a 70-es évek végétől szigorúan védetté vált , így csak az eső által kimosott és a védet határtól lejjebb lehet esetleg még ma is kisebb darabokat a patakból halászni.

De a hegyközi házak büszke díszei is voltak már régebbi időkben is a különböző opál fajták, már aki lehajolt érte.



2 megjegyzés:

  1. Szép kövekről jó fotók! Gratulálok hozzájuk, kedves Béla barátom!

    VálaszTörlés
  2. Üdvözletem! János vagyok rengeteg opál van eladó! jeankovacsy@gmail.com

    VálaszTörlés